söndag 3 oktober 2010

Dobri- den gode

Nu har jag äntligen fått tag i lite bilder på Dobri, Basjkir unghästen som jag arbetar med. Han är 3,5 år gammal och är verkligen en ganska söt personlighet. Sen har han en helt underbar ägare som låter mig arbeta med honom. Inom en ganska kort tidsperiod är de dax att börja sitta upp på honom och påbörja inridningen, han ska vara inriden western style på 4 veckor men har bevisat tidigare med annan ryttare att det var nog inte riktigt så. Så vi börjar om igen från början och det nyaste för honom är att börja arbeta på volt när jag tömkör, efter två gånger verkar vi ha hittat ett sätt som fungerar. Men han är försiktig, lite ångest laddad ibland och vissa gånger tjurigare än annat. Men så ska de vara, de kan inte vara enkelt jämt! Men under NH Kursen vi var på för två veckor sedan visade han sig vara ganska smart och ville verkligen göra mig nöjd. Lilla sötnosen..

Här har han tagit sitt första helkroppsbad någonsin, en lite snurrig historia blev det tills han valde att stå stilla för att den elaka kärringen inte gav sig. Därefter har bad och sprayningar med flaska bara blivit enklare, tyvärr lider han av sommareksem grabben. Som synes är han inte stor, men gud missta inte hur stark han kan vara om han känner för det.
Så här trött blir man av NH-kurs i två dagar med den elaka damen... Nej så elak kan jag inte vara, numera pussar han till och med mig och flyr inte när vi möts i hagen, så det går fort framåt. Den här lilla pojken är verkligen en sympatisk häst som kräver så mycket annat än alla andra sköthästar jag haft i Umeå, han behöver bara grunden och massor av kärlek, gör vi fel så märks det och gör vi rätt så märks det med :). Ibland funderar jag på vem som utbildar vem...

Inga kommentarer: