fredag 30 november 2012

Quirky och med våningssäng, är det jag?

Jag bor lånat, maten i kylen och frysen är min, maten i skåpen, kläderna i garderoben, de mesta av besticken och tallrikarna är mina. Vissa grytor är mina.. Sängkläder och en kudde är min. En bokhylla och ett skrivbord samt 3 lampor.. det är mina möbler i den här lägenheten. Den är möblerad för er som tycker det låter lite väl sparsmakat.

Är jag nöjd med mitt hem? Jag har en plats att sova på, duscha och laga mat, den är quirky och udda, en trappa som är livsfarlig, lite smått och trångt, våningssäng är ju udda. Den är lite som jag, inte riktigt som den borde så ja jag gillar den just därför.

Okej den gröna skinnsoffan hade gärna fått flytta och våningssängen gör att man får tälta på golvet om man har sällskap som man vill sova bredvid...
Men det finns säkert dom som har det värre och jag kan ju lätt flytta med min bokhylla och skrivbord om det skulle vara så.

Men nu när julpyntet ska krypa fram så börjar inredningsnörden krypa fram, min förra stuga hade hippiekänsla från golv till tak, lyktor, stora trämöbler, draperier i olika färger.

Jag har inte riktigt lyckats med det här, saker är så myspräktiga och fullt med brun eller gul furu.. Svårt att känna sig hippie inspirerad just då^^.
Det blir en sommarstuge känsla, saknar bara brickband och förkläde ^^.
Lägenheten går inte riktigt ihop, den bara är liksom... Den har en kökssoffa och 4 köksstolar när det bara är jag som bor här.. Det känns som ett hån vissa dagar när man går upp. Det tog nästan 6 månader innan jag satte mig och åt vid bordet ska erkännas och inte bara hade det som ett extra bibliotek.
Nu kan man sova en lur varje kväll på kökssoffan, men jag hade hellre haft det mer singel anpassat.
Tresitssoffan med en fotölj fick dela på sig, en tresitssoffa att ligga i och en fotölj att skriva, teckna och läsa i i sovrummet vid våningssängen.. Ingen singel har nytta av två sitt möjligheter i samma rum som innebär space mellan varandra.
Det är som svårt att inreda när man inte vill äga möbler, och lägenheten är så liten att fler möbler gör inte saker bättre.
Så minimalistiskt tänkande, detaljer, små saker det får göra den stora skillnaden.. Okej vart var julslingan med en miljon blinkande små ljus nu då? Oh ja just ja alla små ljusstaker, tomtar mm..

Nej skämt åsido, jag är rätt strikt med julpyntet ;).

Så här ska jag känna mig i helgen Maja Ivarsson – Norrländska präriens gudinna


Inga kommentarer: