tisdag 12 februari 2013

Vi som tänker som sport..

Överanalyserande människor där ute, jag vet att det finns fler än den här själen på den här sidan av skärmen. Varför gör vi detta och varför ställer vi oss frågan som att det är något vi vill sluta med? Det är alltid ett klagomål på vår förmåga att ta in så mycket fakta som möjligt, tänka och dra felaktiga och korrekta slutsatser..
Jag tror aldrig att jag kommer sluta analysera och tänka kring människorna i mitt liv, hur deras hälsa är och hur deras liv utspelas där bakom fönstret jag vandrar förbi med huvudet fullt av tankar.

Det är så väl för min egen skull jag lyfter bladet från munnen och hoppas alla ni där ute förstår att det är inte bara en ovana, det är ett behov, en övning för min hjärna att dra slutsatser. När ni andra sitter och fyller upp korsord skapade för er eller ser på tv-shower innehållande löst tagen fakta så betraktar jag det jag vet kring era liv och skapar mina egna blanka rutor som jag försöker fylla med faktan jag har runt omkring mig. Den blir inte alltid helt korrekt, men vissa delar grundar för nästa beslut som påverkar er.

En gång under en resa med min syster fick jag den här kommentaren "Du vet alltid nästa steg, du vet alltid vad du ska göra här näst liksom."  Jag kan inte annat än hålla med.
Jag har en lista över alternativ där situationer som kan ske får utspela sig och man försöker välja det minst onda/smärtsamma/ tråkiga alternativet. Det är konstant pågående process som växer med fler och fler steg. där alla aspekter betraktas som pusselbitar som inte riktigt passar ihop och sen börjar bilden sakta växa..
Luckor finns det alltid och vissa bitar med massor av blå himmel kommer jag aldrig få in, men i slutet kan vi se bilden av den alltid fluffiga kattungen med rosa band runt halsen på någon äng i en flätad korg..

Så att alltid analysera är en sport, en utmattande sport precis som mycket annat. Men vissa av oss blir proffs och lär oss när vi borde hålla käften för kattungen ser mer ut som en flodhäst just nu så då ligger någon bit i pusslet fel.. Totalt fel..

Jag kommer aldrig sluta med den här totala hjärngymnastiken med era liv, där jag betraktar dig och försöker se er, verkligen se den du är men utan att fråga för mycket för att förstå vem du är. Se om jag sen har fått en kattunge eller en flodhäst..

Inga kommentarer: