torsdag 19 november 2009

Promiskuitet...dagens debatt...

Promiskuitet innebär "sexualliv med fler än en partner". Ett annat ord för promiskuitet är lösaktighet. En kontrast till promiskuitet är det monogama relationsidealet.

Begreppet promiskuitet har i västvärlden historiskt haft en negativ laddning då såväl kristendomen, judendomen som islam fördömer levnadssättet, och i stället förordar livslångt monogamt äktenskap. Vidare är det vanligt i många kulturer att kvinnlig promiskuitet anses förkastlig medan manlig promiskuitet i stort sett är acceptabel. Inställningen till promiskuitet antas dock i västvärlden ha förändrats bland yngre generationer och är idag mer accepterat. Läkare (varav flertalet verksamma, eller tidigare verksamma, i Kristna Läkare och Medicinare i Sverige - KLM) har påpekat och varnat för den direkta kopplingen mellan dagens allt mer accepterade promiskuitet och den ökande spridningen av sexuellt överförbara sjukdomar.

Så kristna läkare och medicinare kan kasta skit på att ha flera partners men inte komma ifrån att det är inom Katolska kyrkan en försmak för småpojkar har susat runt, och dem kallar vem för smittspridare?

Vad är mest sunt, sex med flera partners eller i nödens stund sex med småbarn? Min teori är att det finns ett grundläggande sexuellt behov, som behöver tillfredsställas när det blir något fel ex. celibat så sker en störning vilket gör att behovet får felaktiga uttryck... sex mellan vuxna helt okej, sex med barn är bara sjukt.

Se på ätstörningar, mat är ett grundläggande behov, när något går fel i vårt beteende runt mat så går det ut över det vi äter.

Ett tillägg i debatten bara runt fritt sex mellan människor, vart ligger problemet? Och förklara varför det är värre med kvinnor med sexuell aptit än män? Självklart är allt baserat på fria personers egna vilja, jag kan mycket väl se mig gift en dag, men fram tills dess vill jag kunna leva som jag vill.

Varför har oftast människor problem med kvinnor som inte är blyga, tillbakadragna och lever bakom en mur av " Jag borde inte" och " Jag skulle inte". Jag ska visst och passar det inte är det inte mitt problem, det är ju inte jag som har problemet med mina vanor det är ju andra? Jag vet den dagen jag slår ner mina bopålar med någon åtminstonde vad andra har missat och då menar jag inte bara Gonorré, klamydia och alla dem andra sakerna ;).



Inga kommentarer: