måndag 25 januari 2010

Det sociala livet....på mariehem!

Nu är Sickan och jag inflyttade i umeå, egentligen har vi varit det i lite mer än en vecka nu men vem räknar ;). Jag läser återigen tråkiga pedagogik kurser och har alltså ett år av detta kvar.. ett år!

Det intressanta är att litteraturen är inte så tråkig men det är mer en grunläggande inställning som lever kvar från CK 1 som förstör hela CK 2 för mig. Just nu läser vi hur vi ska bli den ideala läraren, istället för att läsa om hur det egentligen kommer fungera ute i klassrummet. För ingen blir den ideala läraren, ingen är perfekt (förutom jag vissa dagar det ska erkännas, sen ska vi skapa den ideala gruppen där alla elever trivs och arbetar effektivt, yeah right.. and birds can fly with out wings..

Den pedagogiska institutionen har fått för sig att vara pedagogiska, vi ska inte ha en enda tenta istället gör vi små inlämningsuppgifter på ca 4-5 sidor varje vecka. Inte kul för en sån som jag, jag är den som förlorar på detta upplägg då jag kan lära in saker på kanske en vecka och klara en 15 poängs tenta ganska enkelt, men så här är det ganska pestigt.

Jag får inte mina 3 veckors vila innan det är dags att prestera på, ingen uppbyggnads fas, bara 100% hela tiden, sånt gör att jag får följande symtom:

sömnproblem (check)
äter oregelbundet (check),
gör allt i sista minuten ändå (check)
känner mig stressad 99% av tiden (check)

Visst är det underbart hur lärarutbildningen verkligen är anpassad för att vi skall må bra och ha tid att prestera..

Men korridoren då, här bor två tjejer (jag och en till) och 4 killar, två som har bott här länge och två som har bott här i 6 månader totalt. Vi har en ganska tyst korridor, inga fester och ett okej kök när jag är glad, när jag har lågt blodsocker är det nästan inte godkänt.. men det är bara jag.

Salza är ny opererad och har två nya ärr samt en plasttratt från det äventyret, vi tog bort knölar som satt lite illa till. 2084 kostade operationen och i mediciner har vi lagt ut kanske 300kr, som försäkringsbolaget skall ersätta. Hon tycker hemskt synd om sig, inga långa promenader och tratt när hon är ensam, gud mer deprimerad kan hon inte bli. Operationssåren ser helt okej ut nu efter 5 dagar, det på benet är lite mer påverkat men det sitter på ett ganska dumt ställe tyvärr. Men håller stygnen ska det läka bra, det är bara 11 dagar kvar sen ska dem bort.

Nej nu ska det läsas ett par kapitel till om den ideala världen som vi ska inse går att eftersträva och sen blir det promenad med hunden innan det kanske ska gå och sova mer än 4h ikväll..

Jäklar hade en lista som måste stå...annars glömmer jag den..

Nr 1, skriv ut och skicka broshyren till IML

Nr 2, Skriv ut försäkringsanmälan för kvittona från apoteket och posta det!

Nr 3, Tvätta

Nr 4, Kopiera kap, 1 samt 3-4 i kernells bok och så mycket som möjligt i den andra..ord professionalitet, yrkesetik, yrkesspråk..(lagligt förstås)

Nr 5, Avatar i 3D 20:00 !

Så välkommen till min morgon dag som inte har något stopp...

Inga kommentarer: