tisdag 11 december 2012

Gamla sanningar... och myror

Jag har suttit och läst gamla inlägg, skrivna av en tidigare version av mig, en 1.5 version och här sitter nu 2.0 versionen sproilans ny men byggd på samma chassi och har ett bättre RAM-minne och en bättre processor.
Alltså vem var hon? Hon jag läser om nu, hon som skriver som om världen kastade ord, tankar och jämförelser över henne och hon bara säger FUCK OFF till det som inte passade. Den nya 2.0 versionen är lite mer tam, tråkig och har inte alls samma sprudlande sjuka och sarkastiska ton längre.

2 hela år sen hade jag spenderat en helg på sjukhus sparkad av en häst, jag skrek ut alla tankar i min smått galna hjärna som en revolterande tonåring. Jag försökte se det sjukt positiva i allt som en småreligiös pingstvän med en satirisk tvist passande en djupt troende.
Jag blir småkär i mig, själv, hela den där fuck off attityden.
Men jag gillar den här lilla helylla människan jag börjar bli nu, världen går under för att människor beter sig som fiskmåsarna i Hitta nemo, MIN MIN. Men jag ser inte längre den hypade lösningen, jag ser mer lösningar som betyder att man skärmar sig från det man inte vill ha i sin värld, men att blunda är detsamma som att säga att det är okej, det är det inte!

Men vart tog super duper människan som har åsikter om allt vägen?
Jo jag finns fortfarande här, för att låta tillräckligt schizo, men jag är den människan på jobbet hela 8h om dagen.. så när jag kommer hem kan jag stänga dörren, eller sätta mig på trappan och låta "henne" småle åt dagen och muttra saker om vuxnas dumhet och barns totala genialitet. Barn har inga gränser, dom har inte hunnit göra sig några än och fantasi är det som skiljer genier från andra.
Men okej, gränsen mellan geni och galen kan väll vara tunn.. än så länge är man på rätt sida ;).

Vuxna tror att dom inte förstår.. men va fan har ni ens försökt?
Alla kan, det är min grundståndpunkt i allt, alla kan förstå någonting och har du förstått myrans ben kan du snart förstå dens antenner, och sen kroppen och voila du har en myra som du kan mata eller äta.. eller mata någon med.. och då förstår du samband..
Som att myror smakar illa.. och bits.. så ät inte myror.

Kan du förstå något så svårt som en myra är väll kvantfysik en baggis.. det är ju mindre än en myra och har lite coolare förmågor.. och dom bits inte.. Så tro inte att du inte kan förstå saker, känn dig liten i världen för det är du. SÅ extremt liten i en så stor och utvecklad värld, det är häftigt att vi är så små..

Edward Sharpe & The Magnetic Zeros – Janglin

Inga kommentarer: