torsdag 6 december 2012

Tro fan att vi gillar den svenska synden..

http://www.svtplay.se/video/893931/del-6-av-8-den-svenska-synden

Vem gillar inte tanken på frihet och öppen sexualitet? Ja, då tidens 70-tals feminister förstår jag på ett sätt, sexualisering av kroppen och synen på den som en vara osv..
Men visst kan man tro på feminism och den fria sexualiteten, det borde gå och få ihop tycker jag, för både kvinnor och män som "viker ut sig" äger ju fortfarande sin kropp, sin integritet, valet att själv göra vad man vill med den kroppen borde vara en del eller?
Jag vet inte om alla håller med mig.. kanske är det hela Horan-Madonnan köret som spökar igenom, men som feminist måste du ju kunna vara något annat än just dom två rollerna eller?

Men ja, jag stör mig på dom som pga sitt dåliga självförtroende plastikopererar för uppmärksamheten, som tror dom mår bättre bara för att dom ser bättre ut, lever endast på kroppen som ett ideal, det är fokuset på idealet jag stör mig på. Fan, ta folk för vad dom är, hängbröst, acne, magvalkar och bristningar..

Hallå det är inte som män kommer enklare undan, skallighet, impotens, ölmagen, muskelförlusten efter åren kring 20, hår i näsan osv osv .. men vi har ett himla fokus på att vara perfekta, äga dom perfekta sakerna och den perfekta kroppen..

Det har vi mycket nytta av när vi är 78 och begynnande alzheimer, ett liv fullt av ångest som ändå slutar med en hjärna som tror den är 10 igen.
Eller ännu värre, en kropp i krämpor men ett huvud som är friskt och kommer ihåg all den där jäkla ångesten och inser vad man missade när man nojade över sitt utseende, hem, saker och relationer till den grad att man nästan glömde att leva.
Okej relationer är viktiga men samtidigt hemskt svåra att styra, du kan påverka till en viss del men i slutet så är det ändå fler än du som har något och säga till om.. Ibland blir det lycka och underbart, men ibland blir det tandagnisslande och tårar.. Och du kan inte göra så mycket åt det, ja du kan tänka, analysera, försöka igen om du är modig men just våra relationer till andra människor är en av de svåraste saker vi kan hålla på med.

Så kanske gör vi det för svårt, lev var lycklig just då, njut av det du har, var tacksam om du vill det, ta det inte för givet och vem vet du kanske får njuta längre än 3 månader.. Varför noja över en framtid när framtiden är så långt borta, om du bara försöker njuta istället är framtiden snart mycket närmare, och den ser fan så mycket roligare ut.

Så nu har den innre vuxnarösten talat klart för dagen.
Over and Out.

Inga kommentarer: