måndag 22 april 2013

Jag önskar att jag kunde tycka synd om mig själv..

Jag önskar att jag kunde ärligt tycka synd om mig själv.
Att jag skulle kunna se att det finns en riktig anledning att gnälla eller klaga.
Visst gnäller jag över mitt jobb, men jag har ett och ser egentligen bara hur det kan bli bättre och roligare.
Visst gnäller jag över mitt hem med våningssäng och lägenhet utan egna möbler, men jag har tak över huvudet och rent vatten i kranen.

Visst gnäller jag mycket över det som kanske i bästa fall kan kallas för mitt kärleksliv, men sanningen är att jag har (haft) ett mer än en gång i mitt liv och mina vänner väger upp så mycket av det jag saknar.

Mitt liv har en mening utanför de mest basala behoven, jag behöver inte kämpa varje dag för att klara min överlevnad.
Jag hatar känslan av att sparka på er alla er där ute som kämpar för er överlevnad, som troligtvis inte ens kan läsa det här,  på smalbenen och gnälla över det jag har.

Mitt liv har aldrig varit under svältgränsen, jag har aldrig frusit och inte kunnat välja att värma mig, jag har aldrig stått utanför det sociala skyddsnätet som en god ekonomi innebär. Jag vet ingenting om ert liv eller er kamp.
Men jag vet att det säkert finns dom som vill byta och ha en god utbildning, arbete, ett hem och en bil.

Jag hör ibland om mina äldre släktingars historier om svält, misshandel, misär och krig, vi är finnar så det finns nog en hel del rejält supande också i bakgrunden. Men jag kan inte sätta in mig i en värld där barnen svälter ihjäl, där vart annat barn dör inom ett par år efter födseln eller där våldet är en vana.

Jag har tur, jag inser det, tur att jag är född där jag är och att det finns en möjlighet att skapa det jag vill.
Jag kan därför inte förneka flyktingar det här livet, jag kan inte förstå hur någon skulle kunna förneka er chansen att skapa något nytt.

Hur ska man kunna försvara att hålla alla dessa fördelar som det här landet innebär helt för sig själv och basera det helt på vart en människa är född? Det hade likaväl kunnat vara jag.
Sverigedemokrater, jag önskar att ni var födda i Afghanistan år 2000. Det hade ni förtjänat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Is it alright if I repost a few of your articles if I give credit
and sources back to blogger.com? My blog is in the exact same niche as your site
and my readers could certainly benefit from some of the information
you offer here. Feel free to let me know if this would be fine.
Cheers

Feel free to visit my web site - élémis

Marinelady sa...

Yes it's alright if you sorce back to my blogg directly. Cheers