fredag 29 augusti 2008

Jag är en orolig själ som hänförs av mörka scener och mord på TV.
Samtidigt som facinationen sväljer min uppmärksamhet med stora blodiga fläckade tuggor, kryper skräcken uppför nacken med sina tunna ludna ben.
Jag hänförs av dessa genier, Jack the Ripper, Markis de Sade och dess fiction motsvarigheter i filmer som Röd Drake och Lammen tystnar.
Men samtidigt så äcklar dessa personligheter mig.
Det förbjudna gör det facinerande.

Jag vill veta vad de tänkte, vad som drev dem och vad fick dem att leva mitt ibland oss och sen helt plötsligt stå utanför denna flock av människor, som en varg på vakt.
Vad gör att en människa kan vända sig mot det vi kallar normalitet och vända sig mot reglerna? Och vad gör att en ledare kan få hela länder att följa i dess spår av blod, mord och våld?
Vad gör att vi kan förkasta en mördare, för att senare själva JUBLA när giftet sprider sig i hans blod och döden inträder? Vad skiljer oss, vi som står utanför och blundar för döden som vi själva sprider i andra och våra egna länder från mördaren som sållar bland våra flockar?

Inga kommentarer: