lördag 14 november 2009

..sunt tänkande...


Malin Wollin som härbärgerar på aftonbladet har en av de sundaste tankar runt barnuppfostran jag hört på länge, varför ska barnen växa upp för tidigt? Dem kommer att växa upp ändå, det kan vi inte hindra men smink och vuxen lekar för barn har ingen funktion..

Jag mår illa när jag åker buss och sitter och funderar över 9-13 åringarnas beteende, skitsnack, kläder och smink. Dem har gått från barn till prepubertala på ett par månader. Och ja det är föräldrars arbete att säga NEJ till saker som inte är accepterade.

I måndags delade jag buss hem med en mamma och hennes 9 åriga son varav sonen hade fått köpa nya kläder, han ringde hem på mammas mobil och började räkna upp för ett syskon, "Hej vet du vad jag har fått, ja vantarna kostade 150 kr och mössan kostade tr..." Där avbröt mamman och viskade "du behöver inte säga vad det kostade" varav sonen lydigt ändrar sin utsaga till "ja och en mössa och en jacka."

Men efter samtalet ber killen att få se kvittot, där han stolt säger "WOW kostade min jacka så mycket, oh kolla hur mycket dem där kostade..." mm en framtida handelsman kanske, man snälla det är en 9 åring, han behöver inte veta eller värdera saker efter pengar, det är bara läskigt när de måste bli så injagade i vårt kapitalist system.

Hur stor chans är det att han kommer att i skolan säga "Ja men min jacka var mycket dyrare än din, och min mamma har lovat mig en ny till våren också". Jag tycker inte vi skall vara naiva och inbilla oss att det är bara flickorna som måste växa upp tidigt även pojkar blir inputtade i vårt vuxen system... för vad? Ett liv med kvitton, kronor och ören.. vem slipper inte det så länge som möjligt?

Sen vill jag avslutande bara kasta skit på Barnkanalen och Horseland, ett ställe där alla flickor är smala som stickor och bara äter fitnessbars. Alltså aldrig riktig mat på tallrik utan en fitnessbar under ett träd medans deras sjukt rosa och lila hästar står helt stilla och pratar under ett träd. Jag kräver inte realism, men mår dåligt när orealistiska saker görs så realistiska och naturliga som möjligt.. som att inte äta och att alla ser likadana ut.

Inga kommentarer: