lördag 9 januari 2010

Nytt år nya möjligheter.

2010 och jag är äntligen (eller?) 23 år.. Salza har blivit frisk och vi håller på att flytta från Obbola till umeå igen. Men det skriker lite i mig att packa ner sakerna, jag är inte riktigt klar med mitt hem men det kommer när nästa helg närmar sig.

Sickan har ju under en längre tid haft en fettknöl på kinden, nu är denna på gång att bli opererad och vi skall göra en check av den hos veterinären innan operation den 15:e.. men hon har kliat upp ett svår läkt sår mitt på ungefär lika stort som en nagel och ja väldigt grunt. Idag ledsnade jag på moderna läkemedel och gjorde mig en kådsalva som vi skall köra med här i slutet innan operation och se hur bra den är heltenkelt..

Receptet på salvan är helt utan mått, jag har kört lite på känn som vanligt och det blev riktigt bra.
Ingredienserna är bivax, grankåda, rapsolja, vitlök och rosmarin. Allt som skall smältas läggs i först, eventuellt rensa grankådan från de mindre bra bitarna efter de att du smält ner det mesta, i med bivax, dubbla mängden rapsolja som du har bivax sen slutligen precis innan upphällning en delad vitlök och torkad rosmarin. Häll upp och under tiden den kyls och eventuellt börjar separera sig så rör du ihop vaxet och oljan, vips har du en salva som luktar kanske vidervärdigt, kåda och vitlök men läker många sår. Eller hoppas vi i alla fall :).

Men motionsmässigt känner jag mig helt förtappad, i torsdags var jag och provred en häst för att eventuellt bli medryttare. Tyvärr slutade kvällen på akuten efter yrsel och svimningskänningar, jag kunde inte ställa mig upp efter att ha satt mig ner i ren panik. Det konstaterades feber och lite lågt blodsocker.. så efter det har vi tagit det lugnt här i Obbola. Men idag blev det en insamlingsrunda till min salva och nu känner jag nästan för en jogging runda men det känns som att utmana verkligheten.. Bättre att spara sig till ridningen imorgon, jag är fortfarande snuvig men känner mig så urform att det är skämmigt. Så ikväll blir det väll att packa saker istället och försöka tänka bort valkar och dåligt självförtroende.. Over and Out

Inga kommentarer: