lördag 24 april 2010

Vad hände egentligen idag?

Vaknade utan bakfylla klockan elva efter en ganska kul 20 års fest hos en av mina vänner. Var lite förvånad om jag ska vara ärlig. Bestämde mig för att åka ner till reptilmässan i umeå och se vad dom hade att erbjuda. Sen kunde man passa på och gå på Ica Maxi samtidigt..
Under morgonpromenaden hittade jag en cykel, som låg undanslängd i skogen, såg helt funktionell ut dessutom. Drog hem den, gick igenom bromsar och växlar som verkade funka ganska bra. Men bakhjulet var liite skevt. Det är som att sitta på en skev häst, den kickar dig i höger sidan med jämna mellanrum.
Men den fick duga för dagens äventyr :).
Så efter en "spännande" tur till strömpilen där umeälven äntligen har släppt sitt isiga täcke, susade jag in på mässan och visste direkt att härifrån går jag inte utan något med mig hem..

Mm bönsyrsor, underbara vackra bönsyrsor, men lite dyra och svåra att sköta. Dom kräver att du matar dom med andra insekter= föder upp ANDRA insekter för mat. Oftast bananflugor, och jag har problem med bara blomflugor i mitt hem. Så smart nog fick dom stanna, men det blöder lite i hjärtat.
Hittade två fina petboxar som jag fick för 70kr, en av dom var tänkta till pinnarna i framtiden, den andra, ja den blev till mina nyinköpta Achatina Achatina...världens största landsnäckor :).

Mina är visserligen bara 7 cm lång just nu, men dom kan bli nästan 22 cm..
Dom är mycket mer intressanta att studera och kommer passa bra inför mitt examensarbete, vilket är tanken att pinnarna också ska vara en del av. Men ja inte var det riktigt planerat, har tittat in arten tidigare men dom är svåra att få tag i, min syster bara skrattade åt mig "DU är så djurtokig, det är så kul med dig".
Men jag skaffar inget varmblodigt åtminstonde, hunden får vara det enda varmblodiga tills det är dags för en häst.. insekter är enkla att sköta och enkla att aveckla.

Kanske skulle mitt äventyr på strömpilen slutat där, för när jag var klar inne på Maxi och kommer till kassan så öppnar sig en schampo flaska på bandet och läcker ut sitt innehåll över alla mina varor, när allt var upptorkat/utbytt så gick det sönder i påsen jag skulle packa i och avslutande tredje olyckan var att en påse snabbmakaroner sprack... Kassören såg ut att tycka synd om mig och hjälpte mig med att städa upp.
Alla dagar kan inte bara vara bra.. Jag riskerade ingenting på vägen hem, tog bussen och övergav cykeln till någon annan som behöver den..

Så nu sitter jag och tittar på hur Hubert (för enkelhetens skull heter alla Hubert åtminstonde tills dom blir större) ger mig en uppvisning i hur stor och lång han redan är och hur tungan/fungerar hos jättelandsnäckor. Helt facinerande djur..

Inga kommentarer: