tisdag 18 maj 2010

Vår eller försommar kanske...

Termometern har passerat 20+ i 5 dagar nu, och för en så värme hatande person som mig har de varit lite halv jobbigt. Nätterna är underbara, vilket har lett till att jag spenderar dagarna med bra böcker i skuggan under ett träd vid sjön och under nätterna passar jag på att jogga och promenera med hunden. Lommar har anlänt med sin underbara sång, det får alltid mitt hjärta att bulta lite hårdare och drömma om en sjö med en stor herrgård vid stranden och böljande kullar ner till de varma stränderna. Hemma...
Och ja jag är nog lite hemsjuk vid den här årstiden, jag vill promenera över bäcken ner till stranden, skrämma bävern så det plaskar och titta ut över vassen där fiskarna hoppas i den sköna sommarkvällen. Skjuta ut båten tyst och sen sätta mig med ett spö i lugn och ro i väntan på abborrarna. Solen färgar himlen i toner av rött och guld, sjön ligger stilla och spegelblank, mörk som botten på en krater. Tärnorna slår sina lirar och plockar upp dom fiskar som är för små för min krok. Nappar gör det alltid, men jag tar aldrig med mig något hem. Jag fiskar för tystnaden och lugnet, för den friska luften och för chansen att njuta av att vara jag.

Jag saknar också att en varm dag sitta upp på hästen skritta ut i den svala skogen, galoppera uppför backarna, klättra till utkiken och skåda över området. Där ligger den gamla ladugården och dom stora trä husen vid stränderna med fönster som ser ut som ögon. Kullen som kalhuggits de senaste månaderna där rävarna har sitt gryt och viken där fiskarna hoppar. Ovanför mig hör jag hur en älg brakar genom skogen och myggor som surrar i öronen. Längst bort kan man se forsen, stället där gimån återigen påminner oss om att den är en fors och inte bara denna bedrägligt lugna sjö som stilla flyter förbi Örahälla och marieö.

Det är vackert där jag kommer ifrån och därför saknar jag det. Men samtidigt har jag alltid dom här bilderna från min barndom som gör Sörbygden till ett ännu vackrare ställe. Nu när det är 4 dagar kvar tills jag åker hem är längtan stor... Hem till min vackra by och alla minnen.



Over and Out

Inga kommentarer: