lördag 16 mars 2013

Två dagar in.. redan seriös..

Jag har bestämt mig för att få ordning på mig själv, i mitt kök ligger nu en lapp med orden..

Disciplin - Morgonövning

nedskrivit med stora bokstäver och där skriver jag ner alla övningar jag gör varje morgon totalt 3 övningar, armhävningar, sittups, och rygglyft. Tjugo stycken totalt, varje morgon.
I två dagar har jag nu gjort det här.
Det finns även en extra ruta på mitt papper, där skriver jag ner all konditionsträning som sker under dagen, promenader, skidåkning, löpning osv. Än så länge står det bara löpning ca 3km (TUNGT) och promenad 2,5km men det har bara gått 1.5 dag på schemat än. 

Men så blev jag ännu seriösare och skrev ett träningschema på baksidan...

Allt detta bara för att jag vill gärna delta i Aim challenge i år, och vill ha med mig lilla syster också!
Nu är ju den lilla damen idrottslärare och kan träna på jobbet, själv får man ta tag i saker på sin fritid hör och häpna..
Så fram till den 3 april ska jag försöka träna varje morgon, och konditionsträna 5 av 7 dagar i veckan, och det måste bestå av minst 5.5km längd eller runt 3km löpning.

Inombords är det en liten röst som skrattar sig blå över att jag redan har träningsvärk.. och låter därför den här lördagen bli den första vilodagen..
Den här lilla rösten tror inte heller på detta ack så seriösa försök att bli multisportare.

Men så som jag räknar så kostar mig den här träningen inte 3000kr/månad i en grundkostnad vilket det gjorde att ha häst och sen tillkommer ytterligare 2h/dag i  bara skötsel och en stor budget för eventuella skador som kan ske. Vi får inte glömma alla andra små saker som kommer till bara för att det ska gå att utöva sporten, som byta av utrustning, hovslagare, veterinär, försäkring...
Så speglar man allt med ridningen och hästägandets stora budget blir de flesta sporter billigare i längden.. Mycket billigare.

Men frågan är om det kan bli precis lika roligt, för jag är hemskt längtande och sugen efter en häst igen.. Men du har aldrig hört om vilodagar för hästägaren även om hästen vilar, eller att du kan ställa undan hästen (plus allt annat arbete) för 3 veckor och fokusera på annan träning.
Hästägandet är inte bara en sport, ett nöje, det är en livsstil som äter ditt liv och du älskar det, du offrar din själ och din plånbok.. Ja allt för att bara få mysa ner dig med ett djur som älskar dig villkorslöst..

Och det är nog så att jag känner att själva livstilen inte passar min bostadssituation eller min plånbok just nu.. När jag skaffar häst igen vill jag kunna ha den hemma, jag vill kunna njuta av en koppkaffe till tuggande hästar en tidig morgon. Jag vill leva hästlivet till 100% för jag blir bara så frustrerad när jag bara får 80%.

Så då ger vi oss in på konditionsidrotter istället.. det är i vilket fall billigare men kräver kanske lika mycket om inte mer fysiskt hårt arbete, tyvärr bara med mig själv och inte med ett fluffigt stort djur.

Inga kommentarer: