söndag 7 juli 2013

What is reality?

Det är en fråga värd att snurra runt ett par ggr, vad är verkligheten?
Låt oss se på kravallerna i olika städer runt om i världen, ur vems perspektiv skapar vi verkligheten?

Rättsväsendet
Ur det här perspektivet blir kravaller, missnöjesyttringar som människor genomför en olaglig handling. Det är människor som medvetet gör fel och därför ska straffas enligt den lagbok vi gemensamt ska leva efter.

De som utför kravallerna
Fight the power, visa ditt missnöje, ingen lyssnar men om vi gör så här kanske någon lyssnar?
I den här verkligheten skapar vi våra egna regler, lagar för vad som är okej, materiell förstörelse, glopord, misshandel mot rättsmakten (aka. poliser, brandmän osv.) allt går att rättfärdiga i stunden. Det är vad som gäller, sen i efterhand kanske insikter infaller om hur rätt eller fel vissa handlingar faktiskt var...

Människorna som bor i området
Ur det här perspektivet finns det fler synpunkter..
OMG människorna förstör MINA saker, MINA bilar, MITT hem och det straffar mig som människa som inte har gjort något fel!

Eller....

Ett stöd, en förståelse för frustrationen och en önskan om att bli hörd..

Eller...

Mix and match vi är ju ändå människor, ingen sanning är konstant.

Men frågan är inte vilka olika verkligheter vi har snarare, what is reality?

Vart ligger verkligheten, är det rättsmakten som äger sanningen om vad som händer, eller är det människorna som lever i situationen?

Nu skulle ju säkert flera säga att "Ja... Men sanningen ligger någonstans mitt i mellan!?"

Okej då byter vi scenario...

Afghanistan

Vem äger sanningen? USA, Al-qaida, rebellerna, terroristerna? Vem är vad och vem äger sanningen?

Vad skiljer en rebell från en terrorist?
Väpnat våld?
Motiv?
Eller bara vem som försöker äga sanningen?

Jag stödjer inte någon typ av våld men är fascinerad av hur lätt en rebell kan bli en terrorist...
Eller är alla rebeller terrorister? Är det vad vi ska kalla alla som väljer att visa missnöje mot ledande makter i ett samhälle?

Idag är det bara massor av frågor och inga svar.. Men ordet rebell och revolution har en positiv klang i många historieböcker med tanke på de förändringar som kom i spåren av alla dessa människor, jag tror aldrig att ordet terrorist kommer få samma betydelse.
Over and Out



Inga kommentarer: