lördag 8 maj 2010

Omotiverad...

Det existerade en inbjudan om grillning denna dagen, men jag har varit hemskt blasé under lördagen så jag valde att stanna hemma, ta en promenad, titta på solnedgången. För jag cyklade hem igår vid soluppgången vid 2 någon gång. Nu sitter jag gäspande och lyssnar på Notes About Freedom och känner mig fortfarande omotiverad till aktion eller sällskap.

Jag kommer antagligen ta en dusch och krypa ner mellan mina grodlakan. Jag känner mig så hemskt klar med Umeå just nu, jag är så klar att jag är nästintill spy less. Vad hände med vårtecknen? Fåglarna, gräs och blommor? Islossningar och lukten av ruttnande löv, fuktiga dimmiga morgnar.. Nej det finns inte i stan, jag kan aldrig leva i en betong värld särskilt länge utan att känna mig rastlös.

Men det är 2 veckor kvar tills jag överger staden och gör mina studier till distansstudier för att vara djurvakt. Jag längtar så själen värker, hellre mocka skit än 1 månad till med böcker och datorn som mitt trogna redskap. Just nu är man bara rastlös, uttråkad och blasé.. Det blir många långa promenader för att hitta något som tickar igång naturintresset igen och ja Salza finns ju alltid :).

Det är hon och vännerna, som man umgås med när man känner sig lite mer positiv, som gör tiden här uthärdlig. Men jag behöver nog ett break och få miljö ombyte, sen brukar denna melankoli övergå i ett sug efter ett eget hem med egna regler och sovmorgnar till klockan 10 varje dag. Eller man kanske är studietrött som vi studenter säger.. Ibland kan jag förstå min väninna som spenderar en period i Sverige arbetande, för att senare lämna Sverige under majoriteten av året. Omväxling förnöjer..

Men i grunden så längtar jag så efter en gård just nu, ett fast arbete, körkort och en gård som kan få vara mitt riktiga hem, det målet har legat i botten av mina studier hela tiden och det är kanske 1 år bort, kanske. Jag vill ha mitt riktiga hem, ett hem där jag kan krypa ihop i soffan med en filt, en kopp te och höra regnet mot taket... eller där det krävs målning, städning och reparationer.. ett ansvar tror jag att letar efter och ett riktigt hem.

Jag inbillar mig att för att vara nöjd så måste jag ha motvikter till det jag älskar att göra, annars blir det jag älskar att göra meningslöst, det är inte kul att sova till klockan 10 varje dag, ledighet kan inte värderas om du aldrig arbetar, och ensamhet blir överflödigt när det är konstant..
Du måste ha det dåligt för att känna av när det är bra.
Så på vissa sätt har jag det för bra och behöver mer motsättningar.... trevlig slutsats..Därför avslutas min kväll med följande musikstycke.

Jag får ingen ordning på mitt liv

Inga kommentarer: