fredag 22 april 2011

Jag kan aldrig gör något enkelt...

Ibland tror jag att mitt liv är komplicerat för att jag själv aldrig kan välja den enkla vägen...

Jag kunde inte välja ett gymnasie nära min hemort utan vart tvungen att flytta 90 mil söderut..
När man sen bosatt sig i denna ort i 3 år så kunde jag inte välja att läsa vidare i närheten av mina vänner och mitt sociala liv. Jag packade väskan igen och flyttade över 100 mil norrut för att börja på ett nytt liv på en utbildning jag likaväl kunnat läsa där jag tidigare bodde.
Ett nytt äventyr i en ny stad..

Jag kunde sen efter 4.5 år inte välja ett jobb i närheten av min universitetsstad med mina nya underbara vänner utan utför återigen en flytt på 40 mil till ett helt nytt underbart ställe där jag inte kände någon alls.
Till ett jobb som min utbildning inte riktigt matchar men vad gör det?

Mitt kärleks liv går i samma spår.
Jag hittar alltid män som antingen bor på andra sidan sverige, sitter i fängelse, spenderar ett liv ute i fält tittandes på fåglar eller inte ens vet om dom vill ha mig.
Den sista kategorin verkar vara ett ständigt återkommande tema ironiskt nog i mitt kärleksliv. En gång i tiden var jag rädd och arg, men nu blir jag bara ledsen och konstaterar att sånt är livet... livet är inte riktigt gjort för sådana som mig.

Inte ens i en så enkel sak som hundval kunde jag göra det enkelt. Jag köper inte en slät liten valp av grannen, nej jag köper super lockig pälsbolls madam med äkta terrier temperament, vilket betyder att tillfällig dövhet och ett sinne för små fluffiga djur som inte är hälsosamt för dom små fluffiga djuren.. Hon har dessutom en förmåga att få med hela skogen, inklusive myrorna, i pälsen men jag älskar henne ändå.

Hela mitt liv har jag aldrig valt ut det som gör livet enkelt, men samtidigt ångrar jag inte en enda av alla dessa beslut. Ja det har varit mycket flyttande, krossade hjärtan och man slår pannan mot väggen med jämna mellanrum och frågar sig va fan har du gjort.
Men när det där går över så ja funkar det ändå..

Ibland tänker jag att när jag blir gammal ska jag ha ett levt ett liv som jag skulle vilja läsa om i en bok. Det ska vara spännande, sorgligt och innehålla tvära kast.

Jag kan aldrig göra något enkelt men kanske vill jag inte ha livet enkelt, jag vill ha det bra och vara lycklig och det kanske inte innebär att saker ska vara enkla för att jag ska behöva jaga ikapp det.
Frågan är om det är jakten efter lycka som gör mig lycklig eller tanken på att det kanske kan funka den här gången.. och sen satsar man..
Friheten att välja finns alltid där.
Petter – Krafter

Inga kommentarer: